Finländarnas starka sida är inte att snacka. Det man har att säga visar man i handling. I Finland kommunicerar man genom att jobba hårt och leverera.
Åttio seminarier under nio år har bäddat för denna bok, där Finska Akademien presenterar tjugofyra aspekter på kommunikation.
Boken beskriver världens förändring, vitsen med att ha kul och ger handfasta anvisningar för hur du kan kommunicera dig till bättre affärer och ett rikare liv.
Artiklarna kryddas av exempel ur det verkliga livet om vilka problem man som finländare kan stöta på när man försöker förstå sig på det konstiga landet Sverige.
Finländarnas starka sida är inte att snacka. Det man har att säga visar man i handling. I Finland kommunicerar man genom att jobba hårt och leverera.
Allas röst betyder något. Vi är starkast om var och en bidrar. Öppenhet och transparens ligger djupt i vår värdegrund. Linux är ett bra exempel på detta.
Den nordiska mobiltelefonsagan bygger på nordiska grundvärden. Alla ska kunna kommunicera med alla. Gränser och kostnader ska inte vara hinder.
Med risk att framstå som en galen professor utropar jag att allt finns kvar att uppfinna. Just hos oss har vi särskilda förutsättningar för att lyckas.
Kommunikationssamhället har gått in i en ny dimension. Riktiga Livet-människan har blivit en här och nu-människa i en tillvaro där allting alltid finns tillgängligt.
Med onlinekommunikation kan du integrerat samla in, analysera, rapportera och följa upp information. En jättemöjlighet för alla med ett budskap.
Inget vetenskapligt resultat är hållbart om det inte motstår all tänkbar kritik. Det gör det akademiska ledarskapet attraktivt i kunskapsekonomin.
Poeten iscensätter kalkylerat en semantisk chock, förmedlar nya innebörder mellan skilda meningsvärldar. Därför måste också den som kommunicerar bli poet.
Humor är som bärvågen inom radiotekniken. Budskapet går lättare fram med glädje. Om fakta inte håller för det, är substansen antagligen för liten.
Kommersiell kreativitet handlar mera om att hitta än att hitta på. Därför är förmågan att lyssna, på kunden och kundens kund, den absolut viktigaste.
Vi sätter oss på barnets nivå, söker ögonkontakt och förklarar tills barnet förstått. Kommunikation till vuxna bygger på samma princip.
Förförande reklam betyder ingenting, om kunden upplever något annat. Tänk om framgången beror på något så enkelt som ett vänligt beteende?
Kommunikationen på en arbetsplats är som en kokande gryta som hela tiden måste ses till och röras om, för att innehållet inte ska brännas vid.
Kommer man från ett litet land är det lättare att arbeta med sakfrågor. Det är ointressant vilken kultur som är bättre eller sämre. Allt är bara annorlunda.
Att kunna språket innebär inte att man kan kulturens koder och nyanser. Det behövs ett genuint intresse för kulturskillnaderna – från båda sidor.
Kommunikationen ses ofta som det sista steget till marknaden. Men det sista steget kan inte rätta till alla de felsteg som tagits tidigare i processen.
När många blir involverade växer ambitionerna och risken för ödesdigra kompromisser. För att kommunikationen ska hållas tydlig måste man våga säga nej.
Gnällspikens idé är att sprida problemen, inte att lösa dem. Min tumregel är att leverera repliken: ’Och vad har du tänkt dig för lösning då?’
Journalister, PR-folk och reklamare hyser föga respekt för varandra. Men faktum är att alla typer av kommunikation är viktiga och fyller sitt behov.
Vårt viktigaste samtal är vårt inre samtal – vår internkommunikation. Utan den fungerar inte externkommunikationen heller.
Kommunikation är dubbelriktad och handlar om flödet mellan människor, ett trådlöst och tidlöst självreparerande bredband med blixtsnabb uppkoppling.
Gammelmedias stora problem är deras politiska korrekthet. I och med att de själva har blivit en del av makten, har de tappat sin lust att granska den.
Journalistens drivkraft handlar allt mer om kommersiella än om publicistiska intressen. Risken för en medievriden verklighetsbild blir uppenbar.
Massmedia kommer aldrig att återfå sin monolitiska ställning. Men fortfarande måste journalistikens hörnsten handla om oberoende och integritet.
Finska Akademien är ett nätverk för personer med finländsk anknytning och är verksamma i Sverige
Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå